Czy światła na egzaminie włączamy na włączonym zapłonie lub silniku?

Zaprezentowanie dwóch wybranych losowo elementów  – 1 element „pod maską” (choć to nie do końca prawda) i 1 element świateł zewnętrznych pojazdu to jeden z elementów egzaminu praktycznego na prawo jazdy odbywający się na placu manewrowym ośrodka ruchu drogowego. Na wykonanie tego zadania masz  więcej niż 5 min, a w jego ramach musisz co najmniej wskazać gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe. W przypadku dokonywania sprawdzenia świateł stop i cofania, możesz poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania wylosowanego światła. Tyle mówi rozporządzenie w sprawie egzaminowania kandydatów na kierowców.

Które światła przy włączonym zapłonie?

Nie ma na to pytanie uniwersalnej odpowiedzi. Instalacja elektryczna poszczególnych samochodów może nieznacznie różnić się. Światło „stop” w jednym samochodzie działa na wyłączonym zapłonie, w innym już nie. W danym modelu samochodu może być podobnie – część świateł działa przy wyłączonym inne przy włączonym zapłonie.

Uczenie się tego, które światła zadziałają na włączonym zapłonie a które nie, jest niczym innym jak dodawaniem sobie dodatkowego (niepotrzebnego) stresującego elementu egzaminu na prawo jazdy. Nie ma też żaa żadnego powodu włączania silnika do zaprezentowania działania świateł, tym bardziej, jeśli chcesz włączyć światła cofania.

Umówmy się: zapłon włączamy do zaprezentowania każdego światła.

Włączenie zapłonu do zaprezentowania obojętnie jakich świateł nie będzie błędem za to pozwoli Ci ustrzec się przed niepotrzebnym i dodatkowym stresem egzaminacyjnym, którego i tak masz w dniu egzaminu za wiele.

Zobacz na zdamyto.com: testy na prawo jazdy z oficjalnej puli egzaminacyjnej.

Image: